×

آشنایی با فلوشیپ و انواع آن

فلوشیپ یکی از دوره های تحصیلی پزشکی می باشد که در این مقاله می‌خواهیم  انواع آن را مورد بررسی قرار داده و در زمینه آزمون آن، نحوه برگزاری اش و همچنین افرادی که می توانند در این آزمون تخصصی شرکت کنند، سخنی به میان آوریم.

فلوشیپ چیست؟

یکی از دوره‌های تکمیلی تحصیلی که دانشجویان رشته هایی مانند پزشکی و روانشناسی بعد از فارغ التحصیل شدن باید آن را پشت سر بگذارند فلوشیپ می باشد. این دوره پس از تکمیل دوره ی رزیدنسی گذرانده می‌شود که معمولا برای هر رشته تخصصی پزشکی، در موضوع های متعددی دوره های فلوشیپ را در نظر می‌گیرند. فارغ التحصیلان رشته پزشکی که پس از اتمام دوره تحصیلی خود به دنبال افزایش مهارت های تخصصی و همچنین قوی کردن رزومه خود هستند باید این دوره را پشت سر گذاشته و در رشته خود فارغ التحصیل شوند. طول دوره فلوشیپ معمولا ۱۸ ماه می باشد اما این مدت زمان می‌تواند بسته به نظر استادان مربوطه کم یا زیاد شود.

فلو شیپ

فلوشیپ قلب

یکی از تخصص های رشته پزشکی کاردیولوژی یا پزشکی قلب می باشد که در این رشته متخصصین با اختلالات قلب از جمله اختلالات مادرزادی قلب، نارسایی های قلبی، بیماریهای دریچه قلب، بیماری عروق کرونر و الکتروفیزیولوژی سر و کار دارند. پزشکان این تخصص نیز برای پایان دادن به دوره تحصیلی خود و همچنین افزایش مهارت های خود نیاز دارند تا در دوره تکمیلی فلوشیپ شرکت نمایند، که در تخصص قلب چندین فلوشیپ وجود دارد؛ فلوشیپ ترمیم قلب و عروق، فلوشیپ بیماری های مادرزادی، اینترونشنال کاردیولوژی کودکان  و فلوشیپ نارسایی قلب از جمله دوره های این تخصص می باشد. در این دوره معمولا کلاس هایی در زمینه مطالعه ای تصویری ارگان های مختلف بدن از جمله عروق قلب، مغز، کلیه و گوارش برگزار می شود  .

فلوشیپ درد چیست؟

گذراندن دوره فلوشیپ درد، برای پزشکان این تخصص بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا در این دوره استادان به مواردی چون آموزش، تشخیص، کنترل و درمان دردهای حاد و مزمن و همچنین سرطانی می پردازند، از این رو می توان گفت پزشکانی که دوره فلوشیپ اینترونشنال را به صورت آکادمیک گذرانده باشند می توانند مهارت خود را تا حد امکان بالا برده و به یکی از بهترین پزشکان متخصص کشور تبدیل شوند. به طور کلی می‌توان گفت فلو شیپ درد یکی از شاخه های علم طب است که در آن پزشکان مدیریت بیماری هایی چون دردهای مزمن که بیش از سه ماه به طول می انجامد را بر عهده دارند. متخصصانی که دوره ی فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد را به صورت دقیق گذرانده باشند می توانند به درمان دردهای مزمن و همچنین بهبود کیفیت زندگی و فعالیت بیماران و طبیعی شدن عملکرد آنها کمک کنند.

تصویر3

شرایط پذیرش متخصصان در دوره فلوشیپ

همانطور که گفته شد مهمترین هدف از برقراری دوره تکمیلی فلوشیپ افزایش مهارت پزشکان و ارتقا کیفیت خدمات آنان می باشد در این بین افراد باید شرایطی خاصی داشته تا بتوانند در این دوره تکمیلی شرکت نمایند. مهمترین این شرایط شامل شرکت و قبولی در آزمون فلوشیپ، داشتن گواهی قبولی در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت، داشتن برگه پایان خدمت یا معافی نظام وظیفه برای آقایان، عدم اشتغال به تحصیل در یکی از رشته های فوق تخصصی و  نداشتن نقص عضو می شود. توجه داشته باشید که اگر دفعه اول در آزمون ورودی دوره فلوشیپ قبول نشدید می توانید دفعات دیگری نیز در این آزمون شرکت نموده زیرا محدودیتی برای شرکت نمودن در این آزمون پذیرش وجود ندارد. آزمون پذیرش این دوره در مراکز آموزشی دارای مجوز آموزش به صورت غیر متمرکز در مهر ماه و یا اسفند ماه هر سال برگزار می شود، که سوالات این آزمون توسط گروه آموزشی مربوطه به صورت کتبی، شفاهی و یا کتبی و شفاهی تعیین می شود. در نظر داشته باشید که اولویت پذیرش در شرایط یکسان با اعضای هیئت علمی دانشگاه و خدمات بهداشتی درمانی کشور می باشد.

فلو شیپ قلب

مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون فلوشیپ

برای دریافت مجوز ثبت نام داوطلبان آزمون ورودی فلوشیپ ابتدا متقاضی باید به صورت اینترنتی ثبت نام کرده و مدارکی از جمله یک قطعه عکس سه در چهار زمینه سفید یک سال اخیر، دو صفحه اول شناسنامه ،کارت ملی، کارت پایان خدمت، مجوز شرکت در آزمون که از سوی معاونت درمان وزارت بهداشت صادر گردیده، تصویر حکم استخدامی و فرم دانشنامه تخصصی یا گواهی قبولی در امتحان دانشنامه را به صورت  اسکن شده با حجم 300-1000 ارسال کند. در سایتی که به صورت اینترنتی ثبت نام کردید می توانید از ساعت و تاریخ برگزاری آزمون به صورت دقیق اطلاع پیدا کنید توجه داشته باشید که نحوه پذیرش در این آزمون از طریق معدل گیری نمره آزمون کتبی و با ضریب ۲ آزمون شفاهی محاسبه می شود.

تصویر5

تعهدات پذیرفته شدگان در آزمون فلوشیپ

پذیرفته شدگان در آزمون فلو شیپ به غیر از اعضای هیات علمی مستلزم به پرداخت شهریه تصویب شده طبق نظر هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی در محل تحصیل خود می باشند. همچنین افرادی که در آزمون پذیرش دستیار دوره های تکمیلی فلوشیپ از طریق سهمیه اعضای هیئت علمی پذیرفته شده‌اند باید تعهد محضری به میزان سه برابر مدت آموزش بدهند. کارکنان رسمی وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادها که به صورت داوطلب آزاد در آزمون شرکت کرده اند مورد پذیرش قرار می گیرند. تمامی داوطلبانی که در این آزمون پذیرفته شدند باید سند تعهد محضری مطابق مقررات از بعد شروع به آموزش در دانشگاه ارائه دهند. نکته مهم دیگر برای پذیرفته شدگان در این آزمون اطلاع از نحوه مرخصی های تحصیلی این دوره می باشد که هر فردی می تواند با رعایت مقررات به ازای هر سال تحصیلی حداکثر ۱۵ روز مرخصی سالیانه دریافت نماید، همچنین با ارائه گواهی پزشکی تائید شده از سوی شورای پزشکی نیز مرخصی استعلاجی منظور می گردد. خانم ها نیز می توانند در طول دوره از چهار ماه مرخصی زایمان استفاده کنند. توجه داشته باشید که این مدت زمان مرخصی های استعلاجی و زایمان جزو دوره آموزشی محسوب نشده و به طول دوره اضافه می شود.

فلوشیپ

نظرات کاربران

ارسال نظر

برچسب ها

تا کنون هیچ برچسبی برای این نوشته وارد نشده است

سایر نوشته های مجله گردشگری

تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا
تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا

شاید باورتون نشه، شهر آنتالیا واقع در سواحل ترکیه، هر ساله حدود 16 میلیون نفر بازدید کننده داره. چرا ...

نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان
نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان

نایب قهرمانی لیگ دسته یک تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان زمین های تنیس شاهین البرز، با حضور تیم ها ...

بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا
بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا

آنتالیا در سواحل مدیترانه ترکیه قرار گرفته و فوق العاده زیباست. شما در این شهر میتونید تعدادی زیادی ...

طراحی سایت و سئو توسط ایران سئو لند

تمامی حقوق این سایت برای گیلوا گشت پارسیان محفوظ است