×

شهر کالیچی کجاست؟ آشنایی با منطقه کالیچی آنتالیا در کشور ترکیه

شهر کالیچی کجاست؟

کالیچی مرکز شهر تاریخی آنتالیا و یکی از مراکز محبوب آنتالیا واقع در کشور ترکیه می باشد. منطقه کالیچی در بخش مرکزی شرقی شهر در امتداد ساحل مدیترانه واقع شده است که در مقابل بندر، قایق های تفریحی که مربوط به دوران روم می باشد، قرار دارد. کالیچی محله زیبای قدیمی واقع در شهر آنتالیا است. خیابان های سنگ فرش شده باریک و باستانی آن با خانه های قدیمی به جا مانده از دوران عثمانی و حیاط های سنگی سایه دار کنار هم قرار گرفته اند. دور تا دور این شهر تاریخی و قدیمی به وسیله یک دیوار بسیار قدیمی محصور شده است. شهر کالیچی دو ساحل صخره ای و شنی متمایز را دارا می باشد. عمده جذابیت معماری کالیچی تلفیق معماری قدیم  و مدرن می باشد.

تاریخچه شهر کالیچی

کالیچی که با عنوان "شهر قدیم" شناخته می شود تا پیش از دوران مدرن، تقریبا کل شهر در داخل دیوارهایی محصور بوده است. شهر کالیچی از پیشینه طولانی برخوردار است که قدمت برخی از سازه های آن به دوران های روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی بر می گردد. کالیچی توسط رومیان برای واردات و صادرات کالاها ساخته شده و برای در امان ماندن ازسرزمین های دیگر توسط دیوارهایی پوشیده شده بود. چیزی که کالیچی را به یکی از محبوب ترین مراکز تبدیل می کند ویلاهای تزیینی است که هر کدام دارای در و پنجره های منحصر به فرد، رستوران های غذاخوری در فضاهای باز، فروشگاه های سوغاتی، تفریحات شبانه و اسکله زیبای تفریحی می باشد اما باید به این نکته توجه کنید که برای تردد در این شهر زیبا، باید حتما آنتالیا کارت داشته باشید

جالب ترین سکونتگاه های ترکیه در شهر کالیچی است که بازدیدکنندگان را به دلیل خیابان های باریک و خانه هایی که ازمعماری دوران های یونانی، سلجوقی و عثمانی به جا مانده اند به سفری تاریخی می برد. کالیچی که در سال 1973 به عنوان یک سایت باستان شناسی اعلام شد، بازدیدکنندگان را به مغازه های کوچک که عتیقه و فرش می فروشند و همچنین بندر قایق های بادبانی و رستوران های قدیمی که در آن انواع غذاهای محلی و بین المللی سرو می شود، می کشاند.

بندر قدیمی آنتالیا

بندر قدیمی آنتالیا در گوشه شمال غربی شهر کالیچی به نام اولدهاربر واقع شده است. بندر اولدهاربر یکی از شلوغترین مکان های تور آنتالیا است، اینجا مکانی است که با قایق ها می توانید به آبشارهای دودن سفر کنید. این بندر یک مکان سرگرم کننده برای گذران اوقات فراغت، تهیه سوغاتی های محلی به همراه پیاده روی با صرف یک وعده غذایی می باشد. همچنین رستوران های فراوانی وجود دارد که در پشت رستوران ها، قلعه رومی است که شهر را در خود جای داده است. تا اواخر قرن بیستم، زمانی که یک بندر جدید در حدود 12 کیلومتری غرب ساخته شد. بندر قدیمی در طول دهه 1980 بازسازی شد و اکنون اسکله ای برای قایق های تفریحی و قایق های گردشی می باشد.  

شهرهای قدیمی آنتالیا

در سال 2018 شهر باستانی پرگه یکی ازمهم ترین سکونتگاه های آنتالیا است که در طول تاریخ، تمدن های مختلفی را در خود جای داده است.

در سال 2019 شهر باستانی آسپندوس یکی از اصلی ترین مراکزفرهنگی است که علاقه مندان به تاریخ باید از آن دیدن کنند. شهر باستانی آسپندوس در نزدیکی کوپروچای در منطقه سریک واقع شده است. آسپندوس به عنوان یکی از اولین شهرهای آناتولی شناخته می شود که به نام خود سکه ضرب می کرد. در قرن 66 قبل از میلاد، این شهر توسط ایرانیان اداره می شد. این شهر دارای یک تئاتر، معبد مردان، معابد آپولون و آتنا و بسیاری آثار ارزشمند دیگری است.   

خواندن مطالب مرتبط در مقاله ی : تایتانیک بیچ لارا

شهر پاتارا بین فتحیه و کالکان قرار دارد که این شهر با طول 14 کیلومتر طولانی ترین ساحل دریای مد یترانه را دارد. در سال 2020 شهر باستانی پاتارا در منطقه کاش واقع در جنوب آنتالیا بوده است که به دلیل تجارت شهری بسیار ثروتمند معروف بود که یکی از شش شهر اصلی لیکیا بود.

آریکاندا یک شهر باستانی لیکیایی در منطقه مدیترانه می باشد. آریکاندا به معنای مکانی در کنار صخره مرتفع می باشد. این شهر باستانی بر روی کوه های پلکانی در ارتفاع 1000 متری در نزدیکی روستای Aykiricay بنا شده است.

شهر باستانی  Phaselis ( فازلیس) شهری بندری است که قدمت آن به 693 قبل ازمیلاد بر می گردد. این شهر در مکانی کوچک توسط رودزیان ها(ساکنان رودزیای سابق که منطقه ای تاریخی واقع در جنوب آفریقا می باشد که قلمروهای بریتانیایی رودزیای شمالی (زامبیای کنونی) و رودزیای جنوبی (زیمبابوه کنونی ) را در برمی گیرد.)  
تاسیس شد که مدتی تحت فرمانروایی ایران و اسکندر در عصر هلنیستی مستقل شد. این شهر که مدت ها مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته بود، توسط ژنرال های رومی با نبردهای دریایی نجات یافت. در ورودی شهر، قنات هایی به چشم می خورد که با پایه های مجسمه تزئین شده اند.

شهر باستانی "آندریاکه" در جاده کاس به دمره واقع شده است. این شهر دارای دیوارها، خیابان ها، برج های ساعت و کلیساها است. همچنین مهمترین آثار باقی مانده شهر، انبار غلات هادریان است که برای ذخیره گندم تولید شده در میرا و شهر های اطراف برای ارسال به رم استفاده می شد. 

شهر باستانی و عتیقه میرا یکی ازشهرهای مهم باستانی آنتالیا واقع در 2 کیلومتری شهر دمره می باشد. بقایای تئاترها و مقبره های صخره ای در میر مربوط به قرن پنجم قبل ازمیلاد است. مقبره های صخره ای میرا دارای سنگفرش مثلثی، قاب چوبی و سازه ای هلنی هستند.

شهر باستانی المپوس در سمت غربی کوه های توروس قرار دارد. این شهر باستانی که دارای ویرانه ها و آثار دوره هلنیستی، رومی و بیزانسی است، شهر دریانوردان نیز هست. درضمن دروازه ورودی، در ورودی این شهر باستانی به ارتفاع 10 متر وجود دارد. به اعتقاد برخی این در، مجسمه ای از امپراتور روم مارکوس اورلیوس است. 

معروفترین جاذبه های گردشگری کالیچی

دروازه هادریان به ترکی به معنای سه دروازه می باشد که در واقع طاق پیروزی واقع در آنتالیا ترکیه می باشد. این دروازه در سال 130 پس از میلاد برای بزرگداشت دیدار امپراتوری هادریانوس که از این شهر دیدن کرد، ساخته شد. این تنها دروازه ورودی باقیمانده در دیوارهایی است که شهر و بندر را احاطه کرده اند. این دروازه یکی از بهترین آثار باستانی حفظ شده و مهمترین نماد در مرکز شهر است. شهرت دیوار هادریان به دلیل شناخته شده ترین مرز زمینی امپراتوری روم می باشد که بخش هایی از آن از طریق کیلومترها قابل مشاهده است. 

میدان کال کاپیسی، اصلی ترین میدان موجود در شهر کالیچی می باشد که در دوره سلطان عبدالحمید دوم ساخته شد. در این میدان برج ساعتی به ارتفاع 14متر که به مناسبت بیست و پنجمین سال حکومت عبد الحمید دوم عثمانی ساخته شده است. این سازه سنگی تلفیقی ازهنر سنتی و مدرن می باشد. یکی از جاذبه های زیبایی که در نزدیکی میدان کال کاپیسی قرار دارد مجسمه پادشاه آتالوس دوم می باشد. 

مسجد تکلی مهمت پاشا مسجدی در منطقه کالیچی آنتالیا می باشد. یکی از مهمترین مساجد منحصر به فرد عثمانی در شهر می باشد. این مسجد متشکل از یک گنبد بزرگ و سه گنبد در بخش های جنوبی، شرقی و غربی مسجد است. در فضای داخلی مسجد، کاشی کاری های بی نظیری با آیات قرآن به خط تعلیق وجود دارد. در ضمن این مسجد پشت برج ساعت شهر کالیچی قرار دارد.

موزه باستان شناسی آنتالیا: مهمترین و مشهورترین موزه این شهر می باشد. همچنین یکی از بزرگترین موزه های باستان شناسی ترکیه است زیرا آثار سه منطقه باستانی بزرگ همانند لیکیا، پامفیلیا و پیسیدیا را در خود جای داده است. این موزه دارای دو طبقه و 14 سالن نمایشگاهی است که در فضایی با وسعت بیش از 30.000 متر مربع به نمایش گذاشته شده است.

مجسمه ها و سایر موضوعات هم در فضاهای داخلی هم در گالری های فضاهای باز به نمایش گذاشته می شوند. این موزه از بخش های متفاوت زیر تشکیل شده است: 

تالار ماقبل تاریخ که برای نمایش اشیا یافت شده در سکونتگاه هایی مانند غارها سازماندهی شده است. همچنین می توان به وجود فسیل هایی در اطراف این سکونتگاه ها اشاره کرد.

سکه های مناطق مختلف، مصنوعات کوچک، تالار نمادها و سکه های عثمانی در اینجا به نمایش گذاشته شده است. 

اتاق کودک مخصوص کودکانی است که می توانند در اینجا اسباب بازی های دوران باستان را ببینند.

سالنی که مختص 20 مجسمه از خدایان و اله های یونانی می باشد که در اساطیر یونان از آنها نام برده شده است که آنها را ازشهرهای باستانی اطراف آنتالیا آورده بودند.

یک سالن تماشایی با مجسمه های گرانبهایی ازامپراتورها و دیگر شخصیت های برجسته سیاسی از دوران رم است که در شهر باستانی پرگه یافت شده است . مجسمه زنان رقصنده و امپراتور هادریانوس یکی از مشهورترین آنها است. 

سالن کاوش های منطقه ای : کاوش های نجات و محوطه سازی باستان شناسی متعددی در منطقه توسط موزه آنتالیا انجام می شود. 

تالار موزائیک که تنوعی از موزائیک ها را ارائه می دهد.

تئاتر پرگه : قطعات مجسمه ای به یادماندنی از تئاتر باستانی پرگه را به نمایش می گذارد. یکی از یافته های پرگه، مجسمه مجلل مارسیاس است که در وسط سالن خودنمایی می کند. 

تالار سارکوفاگی : بیشتر تابوت های به نمایش گذاشته شده در این تالار از حفاری های به دست آمده ازگورستان پرگه یافت شده است. 

خلاصه مقاله 

در حین بازدید از قلعه ساحلی شهر کالیچی و استفاده از تفریحات مختلف آبی موجود در آن، می توانید غذاهای معروف ترکی و بین المللی موجود در رستوران های اطراف این منطقه را بچشید. در ضمن می توانید از صنایع دستی ساخته شده در این منطقه به عنوان سوغاتی خریداری کنید.

نظرات کاربران

ارسال نظر

برچسب ها

تا کنون هیچ برچسبی برای این نوشته وارد نشده است

سایر نوشته های مجله گردشگری

تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا
تور آنتالیا همراه با رزرو سریع و تضمین بهترین قیمت تور آنتالیا

شاید باورتون نشه، شهر آنتالیا واقع در سواحل ترکیه، هر ساله حدود 16 میلیون نفر بازدید کننده داره. چرا ...

نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان
نایب‌قهرمانی تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان

نایب قهرمانی لیگ دسته یک تیم تنیس گیلوا گشت پارسیان زمین های تنیس شاهین البرز، با حضور تیم ها ...

بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا
بهترین هتل های 5 ستاره آنتالیا کدامند؟ معرفی بهترین هتل های uall آنتالیا

آنتالیا در سواحل مدیترانه ترکیه قرار گرفته و فوق العاده زیباست. شما در این شهر میتونید تعدادی زیادی ...

طراحی سایت و سئو توسط ایران سئو لند

تمامی حقوق این سایت برای گیلوا گشت پارسیان محفوظ است